| IEŠKOKITE KATALIK KNYGYNUOSE:
Šventasis Tvas PRANCIŠKUS
Posinodinis apatalikasis paraginimas AMORIS LAETITIA apie meil eimoje
Kaunas: Katalik interneto tarnyba, 2016. – 224 p.
[PRATARM]
1. MEILS DIAUGSMAS, igyvenamas eimoje, yra ir Banyios diaugsmas. Kaip nurod Sinodo tvai, nepaisant daugybs enkl, liudijani santuokos kriz, „trokimas turti eim tebra gyvas, ypa tarp jaunuoli, ir tai kvepia Banyi“ [1]. Atsiliepdamas tok lkest, „krikionikasis skelbimas apie eim ities yra geroji naujiena“[2] .
2. Sinodinis kelias leido atskleisti eimos padt dabartiniame pasaulyje, praplsti ms vilgsn ir i naujo suvokti santuokos ir eimos svarb. Sykiu pasilytos tematikos sudtingumas parod poreik ir toliau atvirai gilinti kai kuriuos dogminius, moralinius, dvasinius ir pastoracinius klausimus. Ganytoj ir teolog apmstymai, jei bus itikimi Banyiai, siningi, realistiki ir krybiki, pads mums pasiekti didesn aikum. Debatai iniasklaidoje, publikacijose ir net tarp Banyios tarnautoj siekia nuo neaboto trokimo visk keisti pakankamai neapmsius ir nepagrindus iki nuostatos visk sprsti taikant bendrsias taisykles ar darant perdtas ivadas i kai kuri teologini apmstym.
3. Atmindamas, kad laikas pranoksta erdv, troktu pakartoti, jog ne visos dogmins, moralins ar pastoracins diskusijos turi baigtis magisteriumo sikiimu. Tiesa, Banyioje btini vieningas mokymas ir vieninga praktika, taiau tai nekliudo egzistuoti vairiems kai kuri mokymo aspekt ir kai kuri i jo iplaukiani pasekmi aikinimo bdams. Taip bus tol, kol Dvasia ves mus tiesos pilnatv (plg. Jn 16, 13), t. y. kol ligi galo vesdins Kristaus slpin ir galins visa matyti jo vilgsniu. Be to, kiekvienoje alyje ar kiekviename regione galima iekoti labiau kultrint sprendim, paisani vietini tradicij bei iki. Juk „kultros viena nuo kitos labai skiriasi ir kiekvien bendr princip <...>, jei norima, kad jis bt paisomas bei taikomas, btina kultrinti“[3] .
4. Kad ir kaip bt, turiu pasakyti, kad sinodinis kelias buvo labai graus ir suteik daug viesos. Dkoju u gausyb praneim, padjusi man visa apimtimi apsvarstyti pasaulio eim problemas. Visi Sinodo tv pasisakymai, kuri nuolat dmesingai klausiau, man yra tarsi brangus daugiabriaunis brangakmenis, sudarytas i daugybs teist rpesi ir sining bei nuoirdi klausim. Todl laikiau esant naudinga parengti posinodin apatalikj paraginim, apimant abiej nesen Sinod eimos klausimais itaras ir papildyt pasvarstym, kurie gali bti apmstym, dialogo bei pastoracins praktikos gairs ir sykiu padrsinti bei paskatinti eimas, padti joms vykdyti savo uduotis bei pakelti sunkumus.
5. Šis paraginimas ypating reikm gyja Gailestingumo jubiliejini met kontekste. Pirmiausia todl, kad j krikionikosioms eimoms pateikiu kaip pasilym branginti santuokos ir eimos dovanas ir ilaikyti tvirt bei pilnutin meil tokioms vertybms kaip dosnumas, sipareigojimas, itikimyb ir kantrumas. Antra, todl, kad juo siekiama padrsinti visus bti gailestingumo ir artumo enklais ten, kur eimos gyvenimas tobulai negyvendinamas ar nesirutulioja taikiai ir diugiai.
6. Tekst pradsiu Šventojo Rato kvpta pradia, suteikiania jam tinkam ton. Kad neatitrkiau nuo tikrovs, tuo remdamasis aptarsiu dabartin eimos padt. Tada priminsiu kai kuriuos esminius Banyios mokymo apie santuok ir eim elementus, per tai atvesdamas prie dviej pagrindini skyri, kurie skirti meilei. Paskui irykinsiu kai kuriuos pastoracinius bdus tvirtai ir vaisingai eimai pagal Dievo plan statydinti ir vien skyri paskirsiu vaik aukljimui. Po to paraginsiu bti gailestingiems ir pastoracikai imintingiems susiduriant su situacijomis, ne visikai atitinkaniomis Viepaties pageidaujamas, ir pabaigoje pateiksiu glaustus eimos dvasingumo metmenis.
7. Dl dvejus metus trukusio Sinodo mini turtingumo iame paraginime skirtingais stiliais aptariama daug ir vairi tem. Tuo galima paaikinti neivengiamai didel dokumento apimt. Todl nerekomenduoju perskaityti greitai. Ir eimoms, ir eim pastoracijos darbuotojams bus naudingiau, jei jie kantriai gilinsis skyrius po skyriaus arba iekos to, ko reikia atitinkamomis konkreiomis aplinkybmis. Pavyzdiui, galimas daiktas, kad sutuoktiniams labiau rps ketvirtas ir penktas skyriai, pastoracijos darbuotojus ypa domins etas skyrius, o visiems labai aktualus pasirodys atuntas skyrius. Tikiuosi, jog kiekvienas skaitydamas pasijus paauktas kupinas meils rpintis eimos gyvenimu, nes ji yra „ne problema, bet pirmiausia galimyb“[4] .
-----------------------------
[1] VYSKUP SINODO 3-IOJI NEEILIN GENERALIN ASAMBLJA. Relatio Synodi (2014 10 18), 2.
[2] VYSKUP SINODO 14-OJI EILIN GENERALIN ASAMBLJA. Relatio finalis (2015 10 24), 3.
[3] Kreipimasis ubaigiant Vyskup sinodo 14-j generalin asamblj (2015 10 24): L‘Osservatore Romano, 2015 10 26–27, p. 13; plg. PONTIFICIA COMMISSIONE BIBLICA. Fede e cultura alla luce della Bibbia. Atti della Sessione plenaria 1979 della Pontificia Commissione Biblica. Torino 1981; VATIKANO II SUSIRINKIMAS. Gaudium et spes, 44; JONAS PAULIUS II. Enciklika Redemptoris missio (1990 12 07), 52: AAS 83 (1991), 300; Apatalikasis paraginimas Evangelii gaudium (2013 11 24), 69. 117: AAS 105 (2013), 1049. 1068–1069.
[4] Kalba per susitikim su eimomis Santjage, Kuboje (2015 09 22): L‘Osservatore Romano, 2015 09 24, p. 7.
|